Αγροτική Κοινωνιολογία
Στόχος του μαθήματος είναι η εκπαίδευση των φοιτητών τόσο θεωρητικά όσο και μεθοδολογικά (μέσα από την περιγραφή παραδειγμάτων εμπειρικής έρευνας) για την κατανόηση του μετασχηματισμού του αγροτικού χώρου και της κοινωνικής συμπεριφοράς του πληθυσμού της υπαίθρου, αναλύοντας τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της αγροτικής κοινωνίας και παρακολουθώντας το είδος, το ρυθμό και την έκταση των μεταβολών που προκύπτουν στο αγροτικό κοινωνικό περιβάλλον εξαιτίας των επιδράσεων της πόλης, της βιομηχανίας και των άλλων τομέων της οικονομίας σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον.
Αυτό γίνεται με την εισαγωγή στις διαφορετικές θεωρητικές προσεγγίσεις για την κατανόηση του κοινωνικού μετασχηματισμού της σύγχρονης υπαίθρου, την ένταξη της συζήτησης για την οικογενειακή γεωργία στην συζήτηση για την παγκοσμιοποίηση και τις επιπτώσεις που αυτή έχει για την λειτουργία της οικογενειακής γεωργίας. Επιχειρείται παράλληλα η σύνδεση της συζήτησης με την ανάπτυξη της αγροβιομηχανίας και το ‘σύστημα’ που αυτή συγκροτεί εντάσσοντας την τοπική παραγωγή σε ένα διεθνοποιημένο σύστημα παραγωγής και διακίνησης τροφίμων καθιστώντας, γι’ αυτό το λόγο, αναγκαία μια διατομεακή προσέγγιση τόσο της αγροτικής παραγωγής όσο και της υπαίθρου γεγονός που δίνει μιαν πιο ολιστική διάσταση στην προσέγγιση των ζητημάτων. Το μάθημα έχει έντονο διεπιστημονικό χαρακτήρα και συμβάλλει σε μιαν ολιστική αντίληψη του αγροτικού χώρου και της ‘νέας αγροτικότητας’ που διαμορφώνεται. Η προσέγγιση συμπεριλαμβάνει τόσο θεωρητικά όσο και εμπειρικά στοιχεία στη βάση τόσο της διεθνούς όσο και της εθνικής εμπειρίας.
Το μάθημα εντάχθηκε στο πρόγραμμα «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα - Ανάπτυξη και Διάθεση Ψηφιακού Εκπαιδευτικού Περιεχομένου από τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ».
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:
- Έχει μιαν ολιστική και διεπιστημονική κατανόηση τόσο του αγροτικού χώρου όσο και της γεωργίας ως παραγωγικής δραστηριότητας.
- Έχει γνώση των θεωρητικών και των μεθοδολογικών προσεγγίσεων στην μελέτη του αγροτικού χώρου.
- Αποκτήσει εικόνα διεθνών παραδειγμάτων τόσο του μετασχηματισμού της υπαίθρου όσο και έννοιας της ‘αγροτικότητας’.
- Συνεργαστεί με συμφοιτητές του/της όσο και με τον διδάσκοντα για την εκπόνηση εργασίας πάνω στην ύλη του μαθήματος αλλά και να ασκηθεί στην σύνταξη βιβλιοπαρουσίασης.